2010. július 29., csütörtök - Márta, Flóra

Valahol valami már Amerika…

szerző: Bálint Dávid

2009. november 27.

Mit is lehet mondani, mikor az ember egyik hallgatótársa elveszi egy másik életét. Egyetemistaként nem csak valahová járunk, egy közösség tagjai vagyunk. Egy kisebb városban, mint Pécs, ez a közösség ráadásul teljesen emberi léptékű, testközeli kapcsolatot jelent nekünk, egyetemistáknak. Ami történt az fájó, felfoghatatlan, értelmetlen és szégyenletes is egyben. Ennek a közösségnek valószínűleg még hosszú időre lesz szüksége, míg megérti mindazt, ami történt.

Azért lesz ez nehéz, mert erre az egyetemre sok más ismerősöm és én is úgy tekintek, mint második otthonomra, és ha máshol nem, itt még él, legalábbis tegnapig azt hittük, hogy él az, amit értéknek tekint az ember.  

Kartól függetlenül rázott meg mindenkit a tegnapi nap. Pécsi egyetemisták szerveztek gyertyagyújtást egy társukért, aki egy értelmetlen ámokfutás áldozata lett. Ez – ha nem is hozhatott már helyre semmit – a legtöbb, amit hallgatótársunkért, vagy a családjáért tehettünk. Fontos volt, hogy ez a közösség szimbolikusan jelezze, hogy nem, nem kér semmi hasonlóból, hogy ennek ellenére összetart, és elhatárolódik ettől a barbár mészárlástól. Épp ezért teljesen egyetértek Miskolczi Norberttel, a HÖOK elnökével, mikor elrettentő erejű ítéletet kér az ügyben a bíróságtól.

Sőt, annak ellenére, hogy az emberi életet mindennél jobban becsülöm, osztom azt a véleményt, ami a hallgatók között terjedt el tegnap, hogy legalább lőtte volna magát fejbe. Egy ilyen esemény után, ami egy család életében a legteljesebb gyászt hozza el, egy közösség életében pedig elülteti a félelmet – hiszen ki tudja, azok után, hogy egy hallgatótársunk képes volt ezt ellenünk elkövetni, hol fordul elő legközelebb – talán ez lett volna a minimum. Ettől persze még nem lenne könnyebb a jövőben a hasonló elmeháborodottakat megfogni, megakadályozni, hogy a fegyvert bevigyék az épületbe. Felmerül a kollektív felelősség kérdése, az oktatásügyünk felelőssége is. Egy rendszeré, ahol a fejkvótáért cserébe nem szűrjük ki még a láthatólag közveszélyes diákokat sem. Mert a pénz nagy úr, mert a pénz az kell.

Amíg zakatoltam Pestről Pécsre, tudtam meg, hogy egyik hallgatótársam többeket lelőtt és megölte egy másikat. A modern kommunikáció csodás hatására a laptopok mindenhol felcsapódtak, és a Pécsre igyekvők, zömében egyetemisták élőben nézték a híradóban, hogy mi is történt.

Pár perc múlva nem tudtam mi fáj jobban, maga a tett, ami végbement, vagy néhány egyetemista társunk viselkedése, akik a következő rémült kérdéssort tették fel:
„Basszus akkor elmarad a gólyabál?!”
„De azért bál lesz, nem?”
„De hát én már megvettem a jegyet, akkor mi van?”

Mikor már a maradék béketűrésem is romokban hevert, odasétáltam hozzájuk. Mivel a közvetlen munkatársaim szervezték volna a bált – ami végül nagyon helyesen maradt el –, tudtam pontosan, hogy elmarad. Közöltem velük, ha ez a legnagyobb bánatuk jelenleg, akkor igen, nem lesz bál. Majd leültem. Már nem kell kételyek közt vergődniük, hátha kicsit megnyugodnak kedélyek, nekem így, nekik úgy…

Bár lehet, hogy igazuk van, én pedig csak ingerült vagyok, és táncolhatnánk akár a hullaházban is…
Valahol már Amerika van, a negatívumok tekintetében. Legyen az törvényes rend, demokratikus elvek, vagy morál, biztos. Az is biztos, hogy tegnap óta ez a közösség sem az, ami volt. 

Hozzászólások (17)

2009-11-28 09:46:59 satu

1. Egy ilyen tisztséget betöltő ember, mint a mindig "okosakat" mondó, egyébként korlátolt Mikolczi, ilyet nem mondhat. És nem szép, hogy egy újságíró még pártolja is ezt. Mint ki akar befolyásolni bármilyen bíróságot. 2. Kollektív? Mindenki felelős, aki középiskolában szívatta az osztálytársát, aki nem figyel oda jobban a másikra. 3. Nem tudja, ki írta azt a nagyszerű közleményt, melyben megrendüléssel tudatja az egyetem a gólyabál elmaradását?

2009-11-28 09:50:47 Hajnal Éva

Azt hiszem szakmai szemmel nézve a téma kapcsán a neten fellelhető cikkek, jegyzetek kategóriájába ennek az irománynak ítélhetjük oda a citromdíjat. Jobbat!!!!

2009-11-28 10:00:28 csuja

nem tudom ki írta ezt a vélemény rovatba, de máskor megtarthatná az ilyenjeit magának. Nem akarom leszólni, de vagy nagyon szőke nő lehet, vagy csak szimplán szar az írása... bocs

2009-11-28 10:07:15 Csucsu

Hogy pártatlan tudósításban sem vagyunk ászok, ez is fix. Nos; valóban szégyenletes, hogy ilyen történt, de még inkább az, hogy ilyen megtörténHETett. Ez szerintem elgondolkodtatóbb kellene, hogy legyen mindnyájunk számára.

2009-11-28 10:37:52 "véleményem"

Nem méltó egy HOÖK elnökhöz az, hogy ilyen kijelentést tegyen, és nem méltó az sem, hogy a mi kis pte pulikutyáink ezt követve leutánozzák. Vélemény rovat ide, vagy oda, le van írva, itt van előttünk a monitoron. És, hogy miért is méltatlan: nem mintha egyet tudnék érteni a lövöldöző fiú tetteivel, alapvetően emberileg elitélendő. Viszont vegyük például az ő szüleit. Nem elég, hogy ilyen szerencsétlen állapotba kerültek gyilkos gyermekük által, még a hiénaként csaholó magyar szennymédia "véleményeit", cikkeit és pl. a HÖOK ilyen jellegű "véleményét" is kénytelenek elszenvedni. Egy "hökelnök"-nek nem tiszte, hogy ítéletet mondjon ki a gyilkosról, ha "véleményeként" mondta is ki az illető, akkor is ugyanúgy HOÖK elnök volt. Nekünk nem tisztünk ezzel egyet érteni, még ha "véleményként" is hozzuk ezt le, mert ez a "vélemény" azonosulhat a pécsi bölcsésszel (akár szerkesztő, akár hallgató szinten).

2009-11-28 10:53:12 Dávid

Remélem nem lesz elintézve ez az eset azzal a "reflex" módszerrel, miszerint mindent a számítógépes játékokra, a tv-re, a fegyvertartási szabályzatra, esetleg a kormányzatra kennek. Ez a kényelmesebb, egyszerűbb út... A történtek és a felelősség kapcsán talán érdekesebb, esetlegesen a probléma gyökereit is érintő, bár sokkal "macerásabban" megválaszolható kérdések: 1, Hogyan lehetséges az, hogy egy súlyos pszichológiai problémákkal küzdő személy járhat orvosi karra (ahol a képzés köztudottan iszonyúan kemény, lévén óriási felkészültséget igénylő, felelősségteljes szakmákra készítenek fel) ? 2, Miért nincsen semmiféle (sem pszichológiai, sem akár egy egyszerű elbeszélgetés) olyan felvételi eljárás, amellyel a karok oktatói legalább tisztában lehetnének azzal, hogy az elkövetkező években egyáltalán kikkel fognak együtt dolgozni (főként a pszichológiai állapotra, a kognitív képességekre, és a megelőző szakmai curriculum vitae-re -egyszóval a szakmai alkalmasságra- gondolván) ? Azt hiszem, ez egyéb (különösen a verseny) szférákban abszolút elfogadott, normális felvételi eljárás... 3, Miért nincsenek pszichológiai felmérések, és monitorozás legalább olyan egyetemi szakokon, melyek az oktatás és az egészségügy területéhez kapcsolódnak (felelősségteljes szakmák, ahol emberekkel kell dolgozni) ? 4, Ha a tettes súlyos beteg, akkor valószínűleg nem is lehet börtönbüntetésre ítélni. Ez talán jogos. De pár évnyi intenzív "gyogyógondozás" után a jövőben esetlegesen kikerülhet a túltelített hazai pszichiátriai intézetek falai közül? 5, Ha a tettes olyan szakmában helyezkedik el, ahol nem effajta stresszhatások, frusztráló tényezők érik, és ahol másfajta emberi kapcsolatokat mozgató társadalmi kapcsolatrendszer dominál (pl. asztalos, kertész...stb.), kibújt-e volna belőle valaha is a tömeggyilkos? Azt gondolom, ha a történteket árnyaltabban vesszük szemügyre, nemcsak pszichiátriai, vagy kriminalisztikai esetről beszélhetünk, hanem a hazai oktatás egészét horizontálisan és vertikálisan is érintő súlyos, szakmai és erkölcsi problémáról is.

2009-11-28 11:42:35 BCS

Helló! Nagyon sajnálom ami történt. Azt hiszem nagyon sokakat megrázott az eset. Lehet mutogatni mindenkire -ebben, bűnbakgyártásban nagyon jók vagyunk- mert nyilván történtek furcsa dolgok, mulasztások... Lássuk be, egy 30.000 embert (jól tudom?) tanító intézménynek vagyunk a tagjai. Ez egy olyan embertömeg amiben szinte garantáltan van perverz, meleg, öngyilkos, gyilkos... Egyszóval ez tényleg csak idő kérdése, hogy mikor húzza meg valaki a ravaszt. Egy azonban biztos: A HÖOK-nek ha jól tudom a hallgatók érdekeit kell képviselnie... A lövöldöző barátunk pedig ha jól tudom amíg nincs elítélve addig az egyetem hallgatója... Persze nyilván lehet azt mondani, hogy a többségnek az az érdeke, hogy többet ne járjon hozzánk de ettől függetlenül ítéletet kérni rá -ez leve nonszensz- hát legalábbis furcsa. Sérelmezem, hogy a legtöbb újság Pécsi egyetemről beszél nem pedig Pécsi Tudományegyetemről. Az is biztos, hogy a negatív reklám is reklám azaz lehet, hogy jól jön ki ebből az egyetem,,, A pécsi lövészegyesület legalábbis biztosan... Eddig nem tudtam róla, hogy van. Majd lehet ellátogatok oda.

2009-11-28 12:04:59 heidi peter

Már bölcs gyermekek anya vagyok,emiatt most tanulni vágyok,a Pécsi Egyetemet választottam, mert hasonló mint Jenai hazám, mind az csak azért mondogatom, mert már van több szempontom vélekedni e tragédiáról, ami nem az Életről szól: bölcsész első szemeszteresként hallottam Platón véleményt,miszerint csak a JÓ-nak van példája, s a rossz prédája a jó tanítás hiánya! Tekintem tehát azt a tragédiás példát oknak, hogy e hiányos tanítási trauma ne terjedjen! Gyerekek úgy legyen, hogy a Szeretet az elsö, s utolsó s megint elsö szó, mert csak a JÓ-nak van jövője, meg a mesében is ö a győztese...heidi

2009-11-28 13:33:10 Főnix

Mélyen tisztelt kommentelők! Igen sajnálatos a szűklátókörűsége egyeseknek, akik figyelme odáig sem terjed, hogy a Vélemény címét értelmezzék! Vélemény, itt a hangsúly. Szubjektív és mindenkinek joga van hozzá, ettől az illető nem lesz kevesebb, vagy több. Akinek nem inge, ne vegye, de a többiek gondolkozzanak el nyugodtan, hogy ugyanúgy, ahogy ők itt a "véleményüket" fejtik ki, a publicisztika írója is csupán a szólás szabadságával, és a vélemény szabad jogú formálásával tette ezt. Ezért pedig senkit nem lehet (el)kárhoztatni. Mellesleg még a margóra biggyeszteném, szegény gyilkost nem hiszem, hogy jó ötlet lenne bárkinek is pátyolgatni, igazán nem szolgált rá, és bár lehet, hogy valóban merész leírni olyat, mint a fentiekben szerepel, nem egy hallgatótársam van ugyanezen a véleményen, s jómagam sem tartom a tettest túlzottan életrevalónak. Ez is egy "vélemény", itt a helye!

2009-11-28 13:57:48 BCS

Szerintem lehet pátyolgatni: Embert ölt igaz (jó a bíróság még nem mondta ki de egymás között fogadjuk el ezt ténynek) de valószínűleg sérült emberről beszélünk, aki tette után bár meglóghatott volna feladta magát és együttműködött a hatóságokkal. Most őneki két dologgal kell szembenéznie: Kioltott egy életet és a sajátját is alaposan elintézte... Nem egyszerű a helyzete... Nem kis dologgal kell szembenéznie és az életét a továbbiakban nem kis teherrel fogja leélni. Én őt is sajnálom.

2009-11-28 13:58:39 PB Szerk. http://www.pecsibolcsesz.hu

Kedves olvasók! A vélemény rovatban megjelent publicisztika nem hivatalos sajtóközlemény, vagy objektív riport. Még tisztázódnak a részletek, az információk, azoktól a hallgatótársaktól, akik jelen voltak a tragédia színhelyén, az objektív tájékoztatással várunk. Nem szeretnénk csatlakozni azoknak a hírportáloknak a sorába, akik egyből lehozták az "objektív és véres" valóságot. Ezért vagyunk talán az objektív újságírásban mégis császárok;). Örülök, hogy ez az írás segít a vitakultúra gyakorlatban tartására, úgy is nagy kérdés a jelenlegi magyar társadalmomban, hogyan is kezeljük a vélemény szabadságát... "véleményem" kommentjére csak annyit, hogy a fiú családja legalább annyira felelős ebben az egész történetben, mint bárki más. Ha ez az állapot otthon nem tűnik fel a fiú szüleinek, akkor az régen rossz. Miskolczi Norbertet személyesen nem ismerem, de a kérésével továbbra is teljesen egyet értek. Szerintem sem kéne, hogy ez a srác megússza pusztán pár évvel a pszichiátrián. Ha nem hozunk elrettentő ítéletet az ügyben, félő, mások is kedvet kapnak, hogy életük "nagy" sértődéseit ismét pisztollyal intézzék el. üdv: Szerk.

2009-11-28 14:05:34 Főnix

Kedves BCS! Ezt nem gondolhatod komolyan! Nem hiszem, hogy egy gyilkost, bármilyen indok mellett (legyen az mondvacsinált, vagy valós) védeni kell, nem kéne a kígyót a keblünkön melengetni. Ez az ember nem csak egy ember életét oltotta ki (ha csak ez lenne), de ott van a többi is, akiket (reméljük nem örökre), de hosszú időre testileg és lelkileg megnyomorított. A gyilkost senki nem kényszerítette tettére, sőt, minden jel arra utal, hogy előre megfontolt, tudatos szándékkal követte el ezt a szörnyűséget. Mindent lehet, csak sajnálni nem!

2009-11-28 14:43:00 Dávid

Egyrészt azt gondolom, én nem az egyetemünk "nagy bűnéről" írtam, hanem a hazai oktatás (és persze a társadalom) anomáliáiról. Hogy a vérre éhes búlvársajtó (akiknek öt egyetemi polgártársunk szörnyű tragédiája csak headline)minek állítja be, sajnos másról szól. Tehát én sem akartam az egyetememnek negatív reklámot csinálni, de azt hiszem, bizonyos dolgokon azért még el kell gondolkodni. Ugyanakkor tény az is, hogy ez a betegség nem egy hirtelen jött nátha, érthetetlen, hogy sem szakmai, sem magánéleti szinten nem tűnt fel senkinek. Talán azért mert még ha nem uralkodna az emberekben közöny, elvi lehetőség sem lenne rá, hogy feltűnjön. 30000 embert persze tényleg lehetetlen lenne "szűrni" és "monitorozni", a demokratikus elvekkel szemben pedig ez egyenesen inkonzisztens szerintem. Azonban olyan helyeken, ahol emberekkel dolgoznak, óriási felelősség és stressz mellett (oktatás, egészségügy), szerintem igencsak jó lenne, mindenki érdekében. Mert ne feledjük, hogy az egyetem is munkahelyi stressz. Bizonyos szakokon kevésbé van jelen (vagy inkább máshogy) más helyeken erősen. És ráadásul itt tényleg mindenki áldozat valamilyen szinten. Én is sajnálom a tettest, főleg akkor, ha bebizonyosodik, hogy súlyosan beteg. Nem ítélhetem meg sem őt, sem a szüleit - ki vagyok én ahhoz, nem is tisztem. Sőt, mindent tényt sem ismerek. Azonban úgy érzem, a hozzászólók egy részében inkább az az alapvető (meglehet túlságosan "hevesen" kifejtett) igény jelentkezett, hogy habár a bűnös is sajnálatra méltó áldozat jelen esetben, attól még nem ő a legfőbb és egyedüli vesztes. És még ha jogerősen (mondjuk véleményem szerint bíróságtól függetlenül bűn elvenni mások életét, szándékoltságtól függetlenül) nem is bűnös, és még ha orvosi értelemben skizofrén is, "hős" azért talán mégse legyen...

2009-11-28 15:05:51 heidi peter

"Lenni vagy nem lenni", az itt a tét, valószínűleg a döntésben marad e kettő lehetőség...

2009-11-28 15:13:35 Garfield

Nem hinném, hogy áldozatként kellene G. Ákosra tekinteni. Rengetegen vagyunk itt Pécsett egyetemisták, akiknek tanulmányi és magánéleti nehézségek tarkítják az életét, valamilyen szinten ez az élet eszenciájának egyik összetevője. Ezekkel semmiképpen sem úgy kell megbirkózni, hogy az ember csőre húz egy stukkert, és elkezdi lelövöldözni a csoporttársait. Az áldozatok azok, akik mindezt átélték, az áldozatok azok a családtagok, akik végigállják majd a gyerekük temetését, és fogadják a részvétnyilvánítást. Nem tudom sajnálni az elkövetőt semmilyen körülmények között sem. És kétlem, hogy zavart lenne, ha elment volna szabadságra az agyának a normális része, akkor nem szedi szét szakszerűen a pisztolyolyt a négyszázágyas tetején, és várja meg nyugodtan a rendőröket... Pontosan tudta, hogy mi kell ahhoz, hogy megússza, és sajnos lesz olyan tetű ügyvéd, aki a szerencsétlen sajnálni való elkövetőt pszichológiai okokra hivatkozva megkísérli felmentetni.

2009-11-28 19:20:30 Dávid

Most látom, hogy talán félrevezető a nevem: Én nem a cikkíró főszerkesztő vagyok! Másrészt lehet, hogy nem fogalmaztam pontosan, de: Egy olyan elmebeteget sajnálok, aki tönkreteszi a saját életét. De egy gyilkost nem. Szomorú tény, hogy a kettő jelen esetben ugyanaz a személy. A jogi csűrés-csavarásról pedig annyit, hogy a "Senki sem tekinthető bűnösnek a bíróság jogerős ítéletéig" passzus itt meglehetősen cinikus, tekintve hogy ez az ember bizonyosan gyilkos, függetlenül a motivációi tudatosságától és racionalitásától (Mert valakit egy maroklőfegyverrel háromszor mellbe lőni tényleg nem ugyanaz, mint véletlenül elgázolni...).

2009-11-28 21:58:01 heidi peter

Egy anyának gyermekének értelmetlen halála, olyan, mint Magyar Embernek Trianonja, ártatlan, kiszolgált, tehetetlen... megalázottan áll szemben a történéssel, amit nem fog fel... és nem is lehet, csak a remény maradt, hogy segít a Szeretet megbocsátani,de felejteni nem szabad... mert mondták előttem már, "aki felejt újra e utat jár"! Anyaként kérem tehát, ne öljük, hanem öleljük egymást!!! heidi

Szólj hozzá!





A *-al jelölt mezők kitöltése kötelező.